kõik kategooriad

  • kõik kategooriad
  • Pasta
  • Combo
  • Juust & Või
  • Kala
  • Käsitsi Valmistatud Pirukad
  • Kinkekorvid
  • Kohv & Pähklid
  • Kosmeetika & Tervis
  • Määrded & Kastmed
  • Mahetooted
  • Maiustused
  • Mesi
  • Moosid
  • Oliivid
  • Oliiviõli
  • Salatikastmed
  • Vürtsid & Maitsetaimed
9 üllatavat fakti mee kasulikkusest
9 üllatavat fakti mee kasulikkusest

Viimase 2500 aasta jooksul on mett kasutanud lugematu arv kultuure üle kogu maailma. Mee arvukad tervislikud eelised on muutnud selle traditsioonilise meditsiini, nagu Ayurveda ravi, oluliseks elemendiks. Teadlased uurivad mee rolli ka moodsas meditsiinis, peamiselt haavaparandajana.

Mesi on "honig" saksa keeles, "miele" itaalia keeles, "shahad" hindi keeles, "miel" prantsuse ja hispaania keeles, "mel" portugali keeles, "med" vene keeles, "honing" hollandi keeles ja "μελι" kreeka keeles; maailmas on vähe riike, kus mett ei kasutataks laialdaselt ega tähistataks osana toidukultuurilist.

Aga mis teeb mee nii populaarseks? Tõenäoliselt on see seotud mee rohkete kasutusvõimalustega. Mett saab süüa niisama, panna saiale nagu moosi, segada ükskõik millise joogi sisse suhkru asemel või valmistada ravisegusid (nt kuuma vee, ingveri, sidruni ja meejook haiguse korral). Mee kasulikkus, maitse ning mitmekülgsus muudavad selle nauditavaks ja vajalikuks toiduaineks iga pere söögilaual.  



Mee kasulikkus tervisele


Sukru asendamine: Mett saab kasutada suhkru asemel paljudes jookides ja toitudes. Mesi sisaldab umbes 69% glükoosi ja fruktoosi, mis võimaldab seda kasutada magusainena, mis on tervisele parem kui tavaline valge suhkur.

Kaalulangus: Kuigi meel on rohkem kaloreid kui suhkrul, siis kui mett tarbitakse sooja veega, aitab see kehal põletada kogunenud rasva. Sarnaselt aitab mee segamine sidrunimahla või kaneeliga vähendada kaalu.

Energiaallikas: USDA andmetel sisaldab mesi 64 ja suhkur 15 kalorit supilusikatäie kohta. Seetõttu kasutavad paljud inimesed mett energiaallikana. Lisaks saab süsivesikuid kergesti muuta glükoosiks, kuna puhast looduslikku mett on kehal kerge seedida.

Sportliku vormi parandamine: Hiljutised uuringud on näidanud, et meel on ergogeenne mõju, mis aitab kaasa sportlaste jõudluse parandamisele. Mesi aitab lihastel taastuda, reguleerida insuliini ja energiakulude hulka organismis, säilitada vere suhkrusisaldust ning soodustab glükogeeni taastumist pärast treeningut.

Vitamiinide ja mineraalide allikas: Mesi sisaldab erinevaid vitamiine ja mineraale. Vitamiinide ja mineraalide tüüp ja kogus sõltub mesinduses kasutatavatest lilledest. Tavaliselt sisaldab mesi C-vitamiini, kaltsiumi ja rauda. 

Antibakteriaalsed ja seenevastased omadused: Seetõttu kasutatakse mett sageli traditsioonilistes ravimites loodusliku antiseptina.

Antioksüdandid: Mesi sisaldab toiduainete asendajaid "nutraceuticals", mis on väga tõhus vabade radikaalide eemaldamiseks kehast. Selle tulemusena paraneb meie keha immuunsus paljude haigusseisundite, isegi potentsiaalselt surmaga lõppevate haiguste nagu vähi või südamehaiguste vastu.

honey.jpg
Naha hooldus piimaga ja honey: piima ja mesi pakutakse tihti koos, sest mõlemad koostisosad aitavad luua sileda ja ilusa naha. Sellise kombinatsiooni kasutamine igal hommikul on paljudel riikidel just sellel põhjusel tavaks.
Honey in haavade juhtimine: on tehtud olulisi uuringuid, et uurida selle kasu haavade ravis, ja õendusabi standardi abil selgitatakse mõningaid neid hüvesid dokumendis haavade juhtimises. Need on loetletud allpool:
Mesil on antimikroobsed omadused.
See aitab autolüütilise debridementi edendada.
See deodoriseerib ebameeldivaid haavu.
See kiirendab paranemisprotsessi, stimuleerides haava kudesid.
See aitab paranemisprotsessi algatamisel seisvate haavade korral.
See aitab ka niisket haava paranemist edendada.
Need tervendav jõud ei ole ülehinnatud. Waikato Honey'i uurimisüksus annab üksikasjalikke andmeid kogu maailmas tehtava teadustegevuse kohta, mis on tehtud mee kasulikkuse kohta meditsiinis. Lisaks teatas BBC 2006. aasta juulis, et Didsbury, Manchesteri Christie Haigla arstid kavatsevad seda kasutada vähihaigete kiiremaks taastamiseks pärast operatsiooni. Sellised teadusuuringud annavad teaduslikke tõendeid nn "uskumuste" kohta, mida meelelahutajad kogu maailmas pakuvad ja aitavad paljundada kasu rohkematele inimestele.
Nüüd, kui sa tead kasu mee, kuidas sa sööd seda? Saate seda süüa toores, lisada see vette või erinevatesse jookidesse ja saate seda lisada ka mitmele retseptile.
Mesi kasuks tegutsemistingimused
Mee kasu, mis sõltub suuresti selle kvaliteedist. Mitte kõik see pole võrdselt loodud, nii et kvaliteet on erinev, ja seepärast pakuvad erinevad tüübid tingimata samu eeliseid.
Nii mee hinna kui tervisega seotud kasu sõltub selle kvaliteedist, nii et nii tootjad kui ka tarbijad on väga olulised mõista erinevaid mee kvaliteedi mõjutavaid tegureid. Mõned neist teguritest hõlmavad kärnide moodustamiseks kasutatavate lillede tüüpi, segamisprotsessi, ladustamistingimusi, kuumutustemperatuuri ja palju muud. Neid tegureid on lähemalt selgitatud:
Lillide tüüp: Uus-Meremaa Waikato Ülikooli Honey'i uurimiskeskuse andmetel ei ole piisavalt tõendeid mee omaduste, eriti antimikroobsete omaduste kohta järelduste tegemiseks selle valmistamiseks kasutatud lilleliikide põhjal. Siiski on läbi viidud põhjalikud uuringud Kesk-Euroopa mägedes asuvate okaspuude metsade ja Uus-Meremaalt pärineva manuka sortide kohta. Leiti, et ülalnimetatud honeydew-tüüpi mikroobide aktiivsus on kõrge, kuid on leitud, et manuka sool on kõrge mitte-peroksiidide aktiivsus.
Segamine: Arvatakse ka, et polüfloraine (mis saadakse rohkem kui ühelt lillest) annab rohkem kasu kui monofloral. Seetõttu müüvad paljud ettevõtted segatud mesi, kuna see pakub sordist kasu ja seetõttu peetakse seda tervislikumaks kui segamata.
Säilitamine: pikaajaliseks säilitamiseks muutub see tumedamaks. See kaotab mõned selle omadused ja võib ka kääritada, kui veesisaldus on liiga kõrge. Seetõttu tuleks pikaajalist ladustamist vältida, kuid peaaegu alati eelistatakse värskelt koristatud mesi.
Küte: kuumeneja tekitab selle keemilise koostise olulisi muutusi. Selle tulemusena vähendab kuumutamine kõrgetele temperatuuridele selle eeliseid. Pole ime, et paljud inimesed eelistavad toores, orgaanilist või toor-orgaanilist meest. Kuigi tooraine määratluse kohaselt tähendab vähem töötlemist (ja kütmist puudub), valmistatakse orgaanilist meega ranged mahepõllumajanduslikud tootmismeetodid ja töötlemisstandardid, mille puhul kõrge temperatuuriga kuumutamine ei ole lubatud.
Veesisaldus: Mesi võib ka fermentatsiooni läbi viia. Kui veesisaldus on kõrge (üle 19%), on selle võimalused fermenteerimisel suured. Veesisaldust saate mõõta refraktomeetriga. Veelgi enam, vabalt voolav mesi sisaldab kas suuremat veesisaldust või on kuumutatud, et häirida looduslikku kristalliseerumisprotsessi, vähendades seeläbi kasu, mida see teile annab.
Värv: värv on väga kasulik vahend selle kvaliteedi hindamiseks. Kergelt värvitud mee on hinnatud rohkem kui pimedas värvuses, kuna esimesel on delikaatne maitse. Säilitamisel ja kütmisel muutub see tumedamaks.
Filtreerimine: enamik kasu tuleneb õietolmu olemasolust mee kaudu. Ilma õietolmuta on see glükoosi-fruktoosi lahus ja see on sama halb teile kui suhkrule. Kahjuks turustavad ettevõtted läbipaistvat ja selget toodet kvaliteetsena, kuid tegelikult ultrafiltreeritud mesil ei ole tervisele kasu tervikuna. Seda öeldes peate olema väga ettevaatlik, kui kasutate õietolmu rikkaid mee. Kui teil on allergia õietolmu vastu, vältige selle tarbimist.
Mis teeb mee orgaaniliseks?
Mesi peetakse orgaaniliseks, kui seda kohalikult kasvatatakse, mitte protsessideks. Orgaaniline mee on tuntud ka kui "toores" mesi, ei tohi sisaldada pestitsiide ega keskkonna saasteaineid. Kuna see ei lähe läbi traditsioonilise ohutusprotsessi, tuleb neid standardeid pidada meelega pidada mahepõllumajanduslikuks. Samuti ei tohi mitte-orgaanilisi suhkruid, antibiootikume ega mesi mingis punktis "orgaaniline mee" kasutada.